Generic filters

آیا مصرف ویتامین دی در پیشگیری یا درمان کرونا موثر است؟

برای درمان و پیشگیری از کرونا ، موارد زیادی مطرح می شود، اما قطعا مهم ترین گام، تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با این بیماری است.

یکی از ویتامین هایی که اثربخشی قوی در تقویت سیستم ایمنی دارد، ویتامین دی است.

اگر میزان ویتامین  Dدر بدن کم باشد، بدن در مقابل بیماری های عفونی از جمله ویروس کرونا دچار حساسیت بیشتری می شود. راه‌های تامین ویتامین D، شامل نور خورشید، منابع غذایی (ماهــی هــای چــرب، روغــن کبــد ماهــی و بــه مقــدار کمتــر تخــم مــرغ) و مکمل ویتامین D3 است.

در دهه گذشته، چندین مطالعه ارتباط بالقوه‌ای بین کمبود ویتامین دی و بیماریهای مختلف، از جمله عفونت سیستمیک را نشان داده است. کمبود ویتامین دی بر عملکردهای ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد زیرا این ویتامین نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می‌کند و باعث افزایش ایمنی ذاتی با ترشح پپتیدهای ضد ویروس می‌شود، که باعث بهبود دفاع از مخاط می‌شود.
باتوجه به اینکه ویتامین دی در پاسخ ایمنی بدن نقش دارد و می‌تواند پاسخ التهابی را کاهش دهد لذا میتواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر باشد.
در مطالعات بالینی، سطح پایین ویتامین دی سرم با عفونتهای حاد دستگاه تنفسی از جمله اپیدمی آنفولانزا مرتبط است. در مطالعه دیگر گزارش شده که افراد دارای غلظت ویتامین D سرمی <20 نانوگرم در میلی لیتر٬ 64٪ بیشتر در معرض خطر پنومونی (عفونت ریه) هستند.

در عین حال مصرف بالای ویتامین دی هم میتواند باعث ایجاد مسمومیت شود. لذا میبایست نکات زیر را در مصرف این ویتامین در نظر گرفت:

1- مصرف همزمان مگادوز ویتامین D (50000 واحدی) با آمپول ویتامین D و یا مصرف مکمل مشابه با احتیاط انجام شود و می‌بایست با پزشک مشورت کرد.
2- با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین دی در جامعه، قبل از ارائه مگادوز با دوز پیشگیری (ماهی یک عدد مکمل 50000 واحدی)، لزومی به اندازه‌ گیری سطح سرمی ویتامین D نیست.
3- با توجه به این که نوع تزریقی ویتامین D زیست دسترسی خوبی ندارد لذا برای پیشگیری از کمبود ویتامین دی این شکل از دارو توصیه نمی‌شود و قرم خوراکی آن ترجیح داده می شود.
4- می‌بایست برای جذب بهتر ، مکمل ویتامین دی با وعده‌های اصلی غذا ( صبحانه ، ناهار یا شام) مصرف شود.
مادران باردار:
لازم است کلیه مادران باردار از ابتدای بارداری تا هنگام زایمان، روزانهIU 1000  ویتامین D  مصرف نمایند.  این مقدار ویتامین می تواند به صورت مجزا و یا از پایان هفته شانزدهم بارداری در قالب مصرف مولتی ویتامین در بارداری (به شرطی که حاوی 1000 واحد ویتامین D باشد) مورد استفاده قرارگیرد.
ویتامین دی 3 را می توانید از داروخانه آنلاین داروگراف  و از طریق لینک زیر خریداری نمایید:
دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید